Comença l’Any Jaume I, en commemoració del 750é aniversari de la mort del rei

El 30 de desembre Alzira enceta els actes de celebració

Comencen els actes amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I amb la celebració del 30 de desembre de 2025, dia en què es commemora l’entrada del rei en la ciutat i s’atorguen les insígnies d’Or anuals als alzirenys, alzirenyes o entitats més destacades.

Amb este motiu, des de l’Ajuntament hem volgut engalanar els nostres carrers al pas de la processó cívica que recorrerà la Vila junt a la senyera d’Alzira. Hem repartit entre el veïnat i els edificis municipals 150 cartes i banderes amb la imatge institucional de l’Any Jaume I, per a que es puguen col·locar al llarg de l’any en les finestres o balcons en senyal suport a esta efemèride de rellevància històrica, cultural i identitària. Així mateix, també podrem trobar les imatges del calendari de l’any Jaume I, junt a les frases seleccionades del Llibre dels fets que podrem vore ubicades en banderoles de les faroles de la ciutat, de la mateixa manera que trobarem una tanca a l’entrada d’Alzira.

D’altra banda, este logotip institucional, que representa una imatge de l’Aureum Opus on es mostra al monarca tocant l’arpa, serà part de tota la documentació, publicitat, o col·laboracions de l’Ajuntament d’Alzira al llarg de 2026, a partir de gener.

Pel que fa a les activitats relacionades amb este motiu, tant els diferents departaments municipals, com les entitats o associacions locals, ja han planificat:

· Des del Museu Municipal, ja s’han portat a terme activitats com el Calendari Municipal, que recorrre les petjades del monarca a Alzira. Obra de l’artista

guanyadora del Premi de Pintura Teodor Andreu, qui firma també les imatges dels 12 mesos interiors. Una edició especial de 9500 exemplars que s’ha completat amb una carpeta col·leccionable que inclou les 12 il·lustracions del calendari, numerades i signades per Lídia Boix, així com la portada en format A3, pensada per a emmarcar.

Dins de les activitats programades es troba un concert de l’alzireny Javier Quilis a les muralles, música de cambra, una exposició immersiva virtual, una exposició d’una maqueta de la casa Reial a l’entrada del Museu, vídeos representatius de la vida del rei o les visites teatralitzades guiades, per Ginesa, l’amant alzirenya del monarca.

· Conjuntament amb el departament d’educació es portaran a terme visites guiades al MUMA que es prepararan primer a les aules amb una guia didàctica i jocs.

· També s’han planificat des de Turisme, més rutes Caminant amb Jaume I, que recorren els punts d’Alzira que estan relacionats amb el rei.

· Des del Serval, el Servei de Promoció i Ús del valencià, ja s’han organitzat xarrades com la de Vicent Baydal o s’ha preparat una exposició itinerant que es podrà visitar a diversos punts d’Alzira, tant en edificis municipals com en entitats o associacions que han demanat la seua participació. A més, la tradicional campanya del sucre, destinada a hostalers i bars de la ciutat enguany mostrarà el pas del rei per la nosgra ciutat, acompanyat per frases del Llibre dels Fets.

· L’Arxiu municipal ha preparat un cicle de 8 conferències al voltant de la figura del rei, a càrrec d’estudiosos experts en la figura del monarca. També s’obriran les portes de l’arxiu per a que la ciutadania, amb especial atenció a

l’alumnat, puga conèixer la història i vore de prop l’extensa documentació relacionada amb el rei.

· El departament de Cultura oferirà un concert de música antiga, que ens transportarà a l’època del rei, a més de moltes més activitats que coneixerem pròximament.

· Per últim, són nombroses les associacions i entitats del món faller o de la festa dels Moros i Cristians entre altres, que han programat activitats o publicacions relacionades amb el rei en l’any del 750 aniversari de la seua mort.

Actes del 30 de desembre

A partir de les 18 hores se celebrarà la processó cívica que començarà a la porta de l’Ajuntament amb la tradicional baixada de la senyera d’Alzira i que discorrerà pels carrers de la Vila: : c/ Sant Roc- pl. Constitució – c/ Major Santa Caterina – c/ Faustí Blasco – c/ Calderón de la Barca- av. Sants Patrons – pl. Regne – av. Lluis Sunyer – c/ Salvador Enguix- pl. Constitució (amb l’actuació de la Banda Jove de la Societat Musical d’Alzira amb diverses peces musicals, junt al monument del viàtic de Jaume I)- c/ sant Roc i pl. Carbó.

Finalment es lliuraran les insígnies d’or de la ciutat:

· En la categoria de Cultura, s’ha decidit atorgar el reconeixement a la Coral Polifònica Ciutat d’Alzira, amb motiu del seu 40 aniversari.

· En la categoria d’Activitats empresarials, l’elecció ha estat Ernesto Ferrandis Nadal.

· En la modalitat d’Humanisme, es reconeix la trajectòria d’Eduardo Part Dalmau.

· En la categoria d’activitats diverses es premia al grup La Fúmiga.

· Per últim, en la categoria d’Esports, com ja es va anunciar a la Gala de l’esport d’enguany, es reconeix a l’alzireny Salvador Hidalgo.

A l’acte també participaran la Colla Les Raboses i diverses entitats alzirenyes.