Manifest del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones

Hui, 25 de novembre, commemorem el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones, establit per Nacions Unides l’any 1999 per tal d’impulsar la conscienciació i l’acció contra aquesta xacra que no es pot assumir. És una data que ens interpel·la com a societat i també ho fa a les institucions. Des de l’Ajuntament d’Alzira manifestem el nostre rebuig absolut a totes les formes de violència masclista i reafirmem el nostre compromís ferm per a erradicar-les.

Les dades continuen sent colpidores: 1.331 dones han sigut assassinades a Espanya per violència de gènere des de l’any 2003. D’elles, 38 han estat assassinades entre gener i novembre d’enguany, any 2025, un horror que ha deixat 17 xiquets i xiquetes òrfens. A més, 3 xiquets i xiquetes han estat víctimes de la violència vicària. Darrere de cada número hi ha una vida truncada i una família devastada. Una realitat davant la qual no podem, ni volem, resignar-nos.

Volem visibilitzar totes les formes de violència masclista, especialment les que afecten les dones en situació de més vulnerabilitat: les que viuen en zones rurals, les dones immigrants i les dones amb diversitat funcional, que sovint troben més barreres per a demanar ajuda i accedir als recursos de protecció. Ens enfrontem també a reptes nous, com la violència digital: l’assetjament a través de les xarxes socials, la gravació o difusió d’imatges sense consentiment, els discursos d’odi o l’ús indegut de la intel·ligència artificial per a generar continguts vexatoris. L’anonimat facilita l’atac

a la dignitat de les dones i, sovint, la impunitat d’agressors i maltractadors. Aquestes realitats ens obliguen, com a responsables públics, a reflexionar i a actuar amb determinació: cal ampliar recursos especialitzats, reforçar-ne els existents i garantir-ne l’accessibilitat perquè cap dona quede desprotegida.

Els governs locals, com a administracions més pròximes a la ciutadania, tenim un paper essencial en aquesta lluita. Hem de continuar reforçant l’atenció a les víctimes, els espais segurs i la coordinació amb les Forces i Cossos de Seguretat. Igualment, reclamem la posada en marxa immediata del II Pacte Valencià contra la Violència de Gènere i Masclista, imprescindible per a garantir recursos, prevenció i acció institucional continuada.

Des de l’Ajuntament d’Alzira fem una crida a consolidar programes com el servei de teleassistència i protecció a les víctimes, ATENPRO, i a avançar en la integració plena al sistema VIOGEN per a oferir una protecció més eficaç i immediata.

Per tot això, reafirmem el compromís de l’Ajuntament d’Alzira amb la lluita contra totes les formes de violència masclista i de gènere, així com amb l’eliminació de les desigualtats que les perpetuen. Continuarem avançant amb responsabilitat, amb determinació i amb la convicció que només una societat unida i conscient pot garantir que cap dona visca amb por, i que totes puguen construir les seues vides en llibertat, igualtat i dignitat.