Es retiren 825 carpes exòtiques de les basses del Paratge Natural Municipal de la Murta

Esta actuació es du a terme per a protegir el renoc comú

S’han dut a terme les tasques de retirada de carpes exòtiques de les dues basses situades a l’entorn del monestir de la Murta. L’actuació l’ha impulsada el Servei d’Emergència Climàtica, Resiliència i Projectes Estratègics de l’Ajuntament d’Alzira, amb la col·laboració del Servei de Vida Silvestre i Xarxa Natura 2000 de la Direcció General de Medi Natural i Animal de la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori.

Els tècnics del Centre Aqüícola del Palmar, en col·laboració amb la brigada de man-teniment del paratge, han retirat de les basses 825 exemplars de carpí daurat (Ca-rassius carassius), una xifra important però menor que altres anys, com el 2020, quan se’n van retirar 1.200 exemplars. Les tasques s’han dut a terme mitjançant la tècnica de la pesca elèctrica, que provoca un xicotet atordiment temporal en els peixos i per-met la captura dels exemplars, que són retirats del medi en el cas d’espècies exòti-ques o retornats de nou a l’aigua quan es tracta d’espècies autòctones.

Enguany s’ha reforçat l’operació amb un dragatge dels fangs dels fons de les basses, amb l’objectiu d’assegurar l’eliminació completa dels exemplars de carpí que, des-prés de la pesca elèctrica, podrien haver quedat atrapats en el sediment. D’esta ma-nera, es millora l’efectivitat de l’actuació i es reduïx la possibilitat de regeneració de la població invasora.

La reducció del nombre de carpins retirats indica que la tasca de sensibilització co-mença a tindre efecte en la població visitant, ja que tot indica que la solta d’estos peixos és menor que en anys anteriors. No obstant això, encara es detecten casos puntuals de solta, i per tant cal continuar realitzant esta costosa operació per mantin-dre el control de l’espècie invasora i protegir el renoc comú.

L’alcalde i regidor del Servei d’Emergència Climàtica, Resiliència i Projectes Estratè-gics, Alfons Domínguez, ha destacat que “és molt important conscienciar els visitants del paratge de la Murta en este aspecte. Allò que pot semblar un fet innocent, com deixar estos peixos en una bassa, pot derivar en un impacte molt greu per a les es-pècies autòctones com el renoc comú. Es nota més conscienciació perquè aproxima-dament cada dos anys o tres anys estàvem repetint esta operació per a preservar les poblacions del renoc. En esta ocasió, hem pogut disminuir la freqüència d’esta ope-ració de manteniment i hem detectat una menor població de carpins que en altres anys. No obstant això, encara hem de continuar amb l’educació ambiental, instal·lant senyals d’avís i informant als visitants a través de les nostres treballadores ambien-tals perquè, com veiem, la població de carpí daurat persistix i és molt difícil d’erradi-car.”

Com que per a l’eliminació de les carpes és necessari buidar les basses, s’ha decidit actuar en esta època de l’any, coincidint amb el període de menor risc d’incendis forestals i abans de l’inici del cicle reproductiu del renoc comú, previst per al mes de febrer. D’esta manera, es minimitza l’impacte sobre el desenvolupament natural de l’espècie autòctona.

El carpí daurat, originari d’Àsia, és una espècie exòtica invasora que competix amb les espècies autòctones i pot arribar a eliminar les poblacions de renoc comú, ja que s’alimenta de les seues postes d’ous. Amb esta actuació, l’Ajuntament d’Alzira rea-firma el seu compromís amb la conservació de la biodiversitat local i amb la protecció dels ecosistemes del Paratge Natural Municipal de la Murta i la Casella.